Fra
Nyt fra Assisi-Kredsen
nr. 11:
DANMARKS STØRSTE RELIGION
HEDDER ON-LINE
af Mogens Hansen
pastor, programsekretær i Danmarks Radio
På Assisi-Kredsens årsmøde holdt programsekretær Mogens Hansen et
fordrag om
Frans og Lykkehjulet - foredraget blev i virkeligheden en
samtale med forsamlingen om, hvad medierne gør ved os.
Vi bad om at måtte bringe det i bladet - og fik denne artikel fra Berlingske
Tidende, som indeholder de samme tanker.
Selve foredraget forelå ikke på skrift - og kunne det også dårligt i den form, som det havde.
Jeg er ikke sikker på det er rigtigt. Har religion - igen
- den store folkelige interesse?
Må vi godt - igen - nævne ordet Gud i pæne forsamlinger?
Men det er selvfølgelig afhængigt af, hvor man sådan
færdes. Og hvem man færdes sammen med. Dér hvor jeg er i
kirke om søndagen, er vi nogenlunde de samme folk og det
samme antal som altid. Vi hilser pænt, vi har et overfrakkekendskab til hinanden. Og der er stadig plads til een til....
Jeg har været med til at formidle tro og religion i 25 år.
Først som præst i folkekirken. Så som radioproducer med
religion og tro som emne. Jeg ved ikke af, at der på det
seneste skulle være kommet mere liv i de guddommelige klude.
At nyreligiøsitet og alternative åndemagere skulle gribe
stadig stærkere fast i mig og mine landsmænd og -kvinder, det
savner jeg bevis for. Nåh jo, jeg har da mødt flere af mine
jævnaldrende mere eller mindre socialist-68-ere, som har
fortalt, at de igen har meldt sig ind i foreningen, i
folkekirken. Og det ikke bare fordi de snart får brug for den
sidste af dennes serviceydelser. Som een sagde: "Vi tog
fejl, da vi påstod, at det åndelige ikke betød noget." Men
det kan da ikke være de få ex-socialister, der får os til at
påstå, at Gud igen er in?
Skulle det snarere hænge sammen med at en del af dem er
journalister og den slags, som påstår, at de kender til
situationen og det "folk" taler om? Og hvad vi mediefolk selv
går rundt og mener, det har resten af verden værsgo også at
mene.
Jeg tror det er helt andre og stærkere religionstendenser,
der præger vor tid. Og de billeder, der tegner sig på min
nethinde, når jeg ser mig omkring, bryder jeg mig slet ikke
om. Samtidig med at vi som samfund lader flere og flere sejle
deres egen sø, og mens vi afvikler det solidariske, læs
næstekærlige, velfærdssamfund, så sidder vi og piller i
vores egen kære navle, og taler om spiritualitet og
livskvalitet, vores egen personlige, forstås....
Er der en sammenhæng? Hvad er det for en religion, der er
in?
Og hvad er det for en vogn, Gud er ved at blive spændt for?
Mens den ene tendens i alle religioner i hele verden går i
retning af fundamentalisme, hvor livets sikre, eensporede
vej er beskrevet og beordret, så kaster andre sig ud i at
sammen-zappe sin egen behovs-religion. Værsgod, frit valg på
alle hylder! En spiseskefuld hinduisme, en knivspids
buddhisme og et gran kristendom røres rundt i
selvoptagethedens store gryde!
Vi lever i det falske fællesskabs tidsalder. Det påstås,
at vi er forskellige, men at vi i fællesskabernes store
unionsnavn skal se bort fra disse forskelle. For NU skal vi
være fælles!
Men sandheden er, at vi allerede er alt for ens! EU kommer
mere og mere til at ligne det, der var meningen: Europas
Forenede Stater med fælles love og agurke-standarder. Coca-
Cola og MacDonald smager ens over hele kloden. Det var også
meningen. Det er konceptet. Lissom Time Warner/CNN, MTV og
Disney.
Vores største fællesskab er chance-religionens
gudstjenester. Det vesterlandske menneske står i kø i supermarkederne foran altrene, kaldet On-Line. 3 millioner voksne
danskere spiller hver uge for mere end 150 millioner kroner.
Hvorefter vi går hjem og holder gudstjeneste foran TV-
skærmen, når Super-Mandags-Stjerne-Joker-Lykkehjuls-Chancen
viser de udtrukne salmenumre.
En højmesse i chance-religionen var TV-udsendelsen "Husk
lige tandbørsten". For det meningstømte og tanke-tomme
vesterlandske menneske drejede det sig ikke ikke om en
tandbørste, men om en narresut. HER fik livet mening! Her
blev vi en menighed. Og de, der fik adgang til templets
allerhelligste - hangaren i Kastrup Lufthavn - de ofrede sig
selv, deres undertøj eller barnets første tegning på høj-
alteret, TV-skærmen, og blev i stedet velsignet med det, som
er livets inderste mening: Penge! Så vi kan rejse bort. Langt
bort!
Himmel og helvede har fået nye navne og lokaliteter. Nu
hedder det Bahamas og Brande! Gentag efter mig: Der er kun
een Gud, tomhedens Gud, og Casper Christensen er hans profet!
De, der vil noget med folket, bruger den slags folkereligion på en måde, der får tidligere tiders religionsmagter til at blegne. Ganske vist er Rom stadig en
religionens hovedstad. Lissom Mekka. Men de er i
gennemslagskraft for intet at regne mod Hollywood og Atlanta
City. Hvis der er nogen form for religion, der er in, og
derfor fuld af betydning, så er det DEN slags.
Vor hjemlige religionsforvalter, folkekirken, er helt
uforberedt på situationen. Og når den elektroniske massereligion har særlig gode kår her til lands bærer folkekirken
en stor del af skylden. En religion, hvis præster i et par
menneskealdre har gjort en teologisk dyd ud af at påstå, at
den ikke er en religion - med deraf følgende mangelsygdomme
i ernæringen - en sådan religion har naturligvis forårsaget
et stærkt svækket immunforsvar i sin menighed. En
følelseskold og oplevelsestom kirke jager selv sine
medlemmer i armene på andre slags kirker eller andre
religioner. Der er behov for masser af eftertanke og
besindelse i den indre folkekirke i disse år.
Har man ikke anden opgave som folkekirkemedlem, så har man
ihvertfald et helligt, almindeligt kirkebænkeembede. Uanset
hvad der ellers foregår af tåbeligheder ved gudstjenesterne,
så synger man nogle gode salmer i folkekirken! Og bagefter,
derhjemme, kan man altid ta´ en snaps til silden. Begge dele,
en salme og en snaps, er det bedste der findes, når man skal
hente mod og kræfter!
21. juni 1996 -gbp
|