Fra Nyt fra Assisi-Kredsen nr. 22:
Frans og Assisi - og Danmark af Frederik Hjerrild For mere end hundrede år siden, i sommeren 1894, rejste den danske digter Johannes Jørgensen (1866-1956) for første gang til Italien, hvor han i selskab med Mogens Ballin lærte Assisi at kende, en lille bjergby i Umbrien, midtvejs mellem Rom og Firenze. Det blev til en omvendelse i Johannes Jørgensens liv. I 1907 udgav Johannes Jørgensen på Gyldendals Forlag bogen ”Den hellige Frans af Assisi”, og det var gennem denne bog, at danskerne lærte Frans af Assisi at kende.
Enkelte danske katolikker kendte vel Assisi, men en videre interesse opstod
først i slutningen af 60’erne, hvor nogle danskere under et besøg i
Assisi boede på et nyoprettet økumenisk gæstehjem, Centro Ecumenico
Nordico. En svensk læge og franciskanerpræst, Agostino Lundin, oprettede
med baggrund i det svenske Franciskus-Sällskapet centret som et økumenisk
samlingssted, hvor gæster fra Norden kunne bo og blive forstået på deres
eget sprog. I begyndelsen af 70’erne arrangerede forskellige grupper rejser
til Assisi, først og mest ihærdigt anført af Ruth Lund Jensen, som senere
blev medstifter af og sekretær for Assisi-Kredsen.
Den voksende interesse for at rejse og møde andre kristne traditioner og
kulturer var et led i det økumeniske nybrud, som bl. a. kom til udtryk i Det
andet Vatikanerkoncil i midten af tresserne, Kirkernes Verdensråds
generalforsamling i Uppsala 1968, og på dansk grund den spirende
kirkedagsbevægelse med ”Mini-Uppsala” i Haslev 1968 som første skridt.
I januar 1974 blev Assisi-Kredsen oprettet formelt med vedtægt, formålsparagraf og bestyrelse. Assisi-
Kredsen har hele tiden været økumenisk, ikke blot i sin formålsparagraf, men også i medlemsskaren, som
naturligt nok tæller flest folkekirkemedlemmer, men som også tæller medlemmer fra den katolske kirke og
andre kirkesamfund. Assisi-Kredsen er økumeni på græsrodsniveau.
Men hvorfor lige Assisi? Danmark er jo et foreningsland, men mig bekendt findes der ikke en Firenze-
kreds eller en Pisa-kreds eller hvilke mere betydelige italienske byer, man kunne finde på at interessere sig
for. Byen er en lille by, som så mange italienske småbyer smukt beliggende op ad en bjergskråning. Dante
skriver i en strofe:
Europa prægedes i det 12. årh. af byernes udvikling, hvor en driftig stand
af handelsmænd og håndværkere i kraft af deres økonomiske magt gjorde sig
gældende som en ny socialklasse, der pressede sig ind mellem de
traditionelle grupper, majores og minores, overklassen og underklassen. Frans
blev født ind i dette opbrudssamfund i 1182 i en af de velhavende
købmandsfamilier i Assisi, og hans fremtid var afstukket til at følge i
faderens spor som klædehandler. Men det skulle gå anderledes. Efter et
fejlslagent forsøg på at tjene sine sporer ved at drage i krig som tapper
ridder vendte Frans mere og mere sit tidligere liv ryggen, og han søgte
ensomheden og stilheden. Hele sit liv søgte Frans de øde steder, i skovene
uden for Assisi, hvor han havde sine huler i klippevæggen, Le Carceri - ”fængslerne”,
i Rivo Torto eller ved det lille skovkapel Portiuncula, eller så langt borte
som i Rietidalen i Sabinerbjergene, steder hvor der i dag er franciskanske
klostre som erindring om Frans’ ophold. Og det var neden for byen, i den
forfaldne kirke San Damiano, han hørte Gud kalde: ”Frans, gå hen og byg
mit hus op, for det er ved at falde sammen”. Frans forstod kaldet
bogstaveligt og gav sig i kast med at genopbygge forfaldne kirker med sten og
mørtel, indkøbt for faderens penge. Dette viser tydeligt, at Frans ikke var
nogen lærd person, men et enfoldigt menneske. Hans besynderlige adfærd
udløste faderens vrede, og det kom til et endeligt brud med faderen ved en
retsakt på pladsen foran bispegården, - en scene, som Giotto har skildret
på en af freskerne i San Francesco-kirken i Assisi: Frans tager alt sit tøj
af og afleverer det til faderen med ordene: ”Fra nu af skal jeg ikke mere
sige Fader Pietro di Bernardone, men Vor Fader, du som er i Himlene!”
Frans valgte fattigdommen. Som en høvisk, tapper ridder var han nu trådt i
tjeneste hos en anden herre, hvor han kunne kæmpe for sin ærbare elskede,
”Fru Fattigdom”. Man må være vokset op med datidens ridderidealer for
at tænke så enfoldigt og stort. Dante har i Den guddommelige Komedie nogle
strofer om Frans og fattigdommen:
En senere tids tagen Frans til indtægt som økologisk skytshelgen eller
patron for Verdensnaturfonden og dyrenes beskyttelse har mere med vor tids
problemstilling at gøre end med Frans’ tid og verden. Frans’ insisteren
på at være fattig er ikke blot ét særkende ved siden af så mange andre
ved ham, men den er hovedsagen. Han ville ligne Jesus - også i at være
fattig. Jesus fødtes i en stald og døde uden for byen ene på et kors. Han
ejede intet, frasagde sig de snævre familiebånd til fordel for en udvidet
forståelse af familieskab med Gud som Far og mennesker som brødre og
søstre, og han havde ikke noget at læne sit hoved mod. Frans ville ligne
sin Herre i dette, og som rettesnor for brødrene skrev han en første regel,
langt overvejende direkte afskrift af evangelierne. Da kardinalkollegiet fik
forelagt ordensreglen, mødte den modstand, men som en kardinal sagde: ”Denne
mand (Frans) ønsker kun, at vi skal tillade ham at leve efter evangeliet.
Hvis vi nu erklærer, at det er uoverkommeligt, så erklærer vi derved
evangeliet for umuligt at overholde og bespotter altså Kristus, der er
evangeliets ophav”. Frans’ vægtlæggen på fattigdommen vidner om en dyb
forståelse af, at mammon, ejendom, besiddelse, ikke blot er et problem på
lige fod med så mange andre i livet og i verden, men at det er
hovedproblemet. Når Jesus siger: ”Ingen kan tjene to herrer ... I kan ikke
tjene både Gud og mammon” (Mt 6,24) er det et enten-eller: enten Gud eller
mammon. Her er sikkert en god forklaring på, at Frans-skikkelsen i sin
umiskendelige fattigdom er blevet stående stærk og klar gennem
århundrederne, mens konger og fyrster og kardinaler og krigsherrer lykkeligt
er glemt. For dette problem, Gud eller mammon, er stadig aktuelt, i dag mere
end nogensinde.
![]()
Også i navnet på fællesskabet af brødre afspejler fattigdommen sig. Frans
kaldte sine brødre frati minori, mindrebrødre, i datidens sprog umiddelbart
forståelig som en identifikation med samfundets nederste, minores, den
underste socialklasse. Mindrebrødrene voksede hurtigt i antal, i 1215 var de
spredt ud over hele Mellem- og Nord-Italien, og ved Frans’ død i 1226 var
der omkring 30.000 brødre i mere end 1100 klostre, spredt ud over Europa.
Også i Danmark slog franciskanerne sig ned, og på reformationstiden i
begyndelsen af 15-hundredtallet var der gråbrødre i mange danske byer -
nogle stednavne vidner stadig derom. I dag er der igen et
Gråbrødre-fraternitet i Roskilde; fraternitet er den klassiske betegnelse
for et broderskab, et klosterfællesskab.
Allerede to år efter sin død blev Frans helgenkåret. Helgenkåret - det
giver et gib i mangen dansk folkekirkekristen. Hvad har dog helgener at sige
nordiske mennesker på evangelisk-luthersk grund? Nogle enkle facts kan måske
være til hjælp i besvarelsen af spørgsmålet. Først: Frans døde og blev
helgenkåret mere end 300 år før reformationen, så ethvert folkekirkemedlem
har kirkehistorie til fælles med Frans. Han er også ”vores” Frans. Og
måske kan det være gavnligt at besinde sig på, hvad en helgen er - og ikke
er. Den første betingelse for at blive udnævnt til helgen er ... at være
død! Heri ligger dog en vis sikkerhed for, at man ikke selv kan gøre sin
indflydelse gældende, hvis man skulle have ambitioner. Det er kirken,
menigheden, der kårer en helgen, og for Frans’ samtidige var der ingen
tvivl om, at dette ”kirkelige ridderkors” var velplaceret. Og til
bero-igelse for mennesker med fobier om det store spøgelse,
gerningsretfærdigheden, kan vi slå fast, at to ting godt kan være sande
samtidigt: Kirken kan uddele påskønnelser og hæderstegn, frelsen tilhører
Gud.
I sit ønske om at ligne Kristus i fattigdom og lidelse opnåede Frans, hvad
han selv anså for den største nåde, der var overgået ham, Kristi
sårmærker på sit legeme. Under en lang faste på bjerget La Verna havde
Frans under bøn en vision af et korsfæstet menneske i skikkelse af en
seraf, og efter visionen havde han sårmærker i hænder og fødder og side.
Denne stigmatisering levede han med de to sidste år af sit liv, et
forunderligt fænomen, som ingen af Frans’ samtidige biografer undlader at
fremhæve. På freskerne rundt i det franciskanske Italien kan man altid
genkende Fransskikkelsen på disse sårmærker.
Det er denne fattige og stærke skikkelse, der stadig den dag i dag trækker
mennesker til Assisi. Igennem de 25 år, Assisi-Kredsen har eksisteret, har
mange hundrede danskere deltaget i rejser til Assisi og erfaret den særlige
spiritualitet, som findes der. Rejserne har ikke blot været turistrejser,
men snarere en slags ”rejsende retræter” - otte eller ti dage i fred.
Det bedste sted at indlogere sig i Italien er i et kloster, hos søstre eller
brødre. Hoteller ligner hinanden overalt i verden, men i et kloster kan man
opleve byen set ”indefra”, med lokale briller. I et kloster er der en
rytme, en spiritualitet, som er der før man selv kommer og efter at man er
rejst, et liv, hvor man gæstfrit indbydes til at slutte sig på i det
omfang, man selv finder passende. Hvis man er vant til at bo på hotel under
rejse, er det en vederkvægende oplevelse at bo på et værelse i et kloster.
Her er intet fjernsyn, ingen kunst på væggene, ingen minibar - alt det, der
skal til for at dulme ensomheden for en hotelrejsende - men her er der, hvad
et menneske har brug for: en seng, et bord, en stol og et krucifix over
sengen, og et fællesskab. Maden i et kloster er en særlig oplevelse: enkel,
sund, nærende, hjemmelavet, lokal, afvekslende, med den lokale rødvin til.
Det er en ren fornøjelse at leve i et kloster! Samtidig giver det indblik i
et liv, som for de fleste nordboere forekommer enten en romantisk drøm eller
en forfærdende forsagelse af verdens goder. Det er min erfaring, at det der
gør stærkest indtryk på danske klosterbesøgende er søstrenes glæde. De
kvinder (eller mænd), som vælger ordenslivet, vælger meget bevidst, hvad
de vil bruge deres liv til. Der er et langt tilløb, før man bliver tilladt
at træde ind i en orden - år, hvor der er tid til eftertanke, undervisning,
besindelse og beslutning; man løber ikke i kloster på grund af kærestesorg
eller anden fallit. Ordenslivet er et positivt valg, som ligger langt fra den
tilfældighed, der ofte kan være tilfældet uden for murene i valg af
arbejde eller livsmål. Ved samtaler med klostrets beboere har det ofte
slået nordiske besøgende, så helstøbte, målrettede og glade, søstrene
er. Glæde kan ikke skjules, og glæde kan ikke hykles.
At danskere føler sig i slægtsskab med Assisi skyldes ikke mindst digteren Johannes Jørgensen, som boede
i Assisi gennem mange år og blev udnævnt til æresborger i byen. På hans hus i den gade, der nu er omdøbt
til Via Giovanni Jorgensen, Johannes Jørgensens Gade, har byen opsat en mindeplade med et citat af
digteren:
|